Det var kul att Enterprise Magazine ville skriva om oss så att vi kunde passa på att göra lite reklam :)
De senaste åren har mängden av olika digitala verktyg i det närmaste exploderat inom ekonomibranschen. Som redovisningsbyrå måste man hålla sig uppdaterad i smarta och smidiga lösningar som effektiviserar arbetet och förenkla pappersarbetet för kunden. – Med digitaliseringen minskas arbetsbördan både för konsulten och kunden. Energi kan läggas på rätt saker, det vill säga i det egna företaget och på rådgivning, menar Sebastian Guevara på Blue Mind AB.
Sebastian är grundare av Blue Mind och driver idag företaget tillsammans med sin bror Markus Guevara, som också han är redovisningskonsult. Kunderna består av små och medelstora bolag inom olika typer av branscher. Den gemensamma nämnaren är att de vill samarbeta med en redovisningsbyrå som är personlig, kunnig, uppdaterad och kreativ. – Tyvärr tycker många företag att redovisningskonsulten är en onödig utgift som man är tvungen att ha. Då har man inte förstått vilken kunskap konsulten faktiskt har! Absolut, vi sköter kvitton, bokföring och årsredovisning, men den ekonomiska rådgivningen utgör en väldigt viktig del av vårt jobb. Företag, och speciellt mindre företag med en person eller få i ledningen, behöver någon att bolla och utveckla idéer tillsammans med, säger Sebastian och Markus fortsätter: – Vår affärsidé är att hjälpa kunderna hela vägen, från ax till limpa. Vårt fokus är HELA företagets ekonomi och det är här som digitaliseringen kommer in. När vi är mer automatiserade, frisätts resurser till att vägleda kunden i kloka beslut som ger ett mer välmående bolag. De strävar efter att hålla sig uppdaterade i olika system och inom den senaste tekniken. Det handlar även om att ha förmåga och kunskapen att kombinera digitala verktyg med ett kvalitativt arbete, menar de. – Marknaden erbjuder en mängd olika system och verktyg som ska integreras med varandra och tillsammans leverera en bra lösning. Med digitala verktyg kan vi vara mycket mer flexibla och leverera en annan smidighet till kunden, men det är fortfarande ett hantverk att få programmen att fungera ihop, säger Sebastian. – När vi träffar en ny kund är vårt första steg att analysera kundens behov och lägga upp verktygen så att rätt saker blir utförda. När verktygen läggs upp rätt, kan vi i vår tur analysera siffrorna rätt. Här är det inte helt ovanligt att konsulter tappar bort sig, vilket resulterar i att kunderna inte får tillgång till en korrekt analys. En grundinställning av verktygen och det digitala flödet är vad som möjliggör analysen och vår möjlighet att ge en effektiv rådgivning. Vi maximerar helt enkelt nyttan av de ekonomiska rapporterna, fortsätter Sebastian. – Många byråer är inte förändringsbenägna och tar tid på sig att ställa om. Men det går inte luta sig tillbaka idag, man måste vara med och se vad som händer i utvecklingen för att ständigt hålla sig ajour. De som vänder sig till oss kan känna sig trygga med att vi är uppdaterade och kan leverera en helhet inom redovisning och ekonomisk rådgivning. Vårt helhetstänk bidrar till att företagare kan utveckla sin verksamhet framåt, i rätt riktning, avslutar Markus.
2020-05-28 16:00
Comments